fredag 6 april 2012

Maskar & Överlevare

Trotsade vädret och hoppade i gummistövlarna och med grepen i högsta hugg så gav jag mig på komposten sedan förra året. Wow, vilken härlig kompostjord det har blivit. Fullt med maskar stora som små ormar :)

I höstas flyttade vi ett antal sommarväxter som är perenner i mildare klimat till några av odlingskragarna, täckte med löv och lade en glasskiva ovanpå.
Jag tycker om Lejongap och ibland överlever de i rabatten men oftast dör de under vintern.

Där har de i alla fall stått hela vintern och medan jag grävde kompost så krattade mannen fram de övervintrade blommorna och fram kom........

..Lejongap som hade massa nya små blad! Så nu vet jag hur jag ska göra med känsliga växter till nästa år!
Om de andra växterna överlevde återstår att se! Nu är alla omplanterade i en odlingskrage med härlig ny kompostjord och täckta med glasskiva.

 Apropå att övervintra växter så lade vi våra Fuchsior under en stor lövhög och täckte med en presenning. De står nu i garaget och växer för fullt :)




Så här såg de ut i somras :)                 //Veronica

3 kommentarer:

  1. Man lär så länge man lever.....
    TREVLIG PÅSK
    Susie

    SvaraRadera
  2. Jaa, det gör man Susie.... Jag var tvungen att hitta på något för jag har inte plats att övervintra i garaget.Men förhoppningsvis så har vi ett orangeri i höst :)
    Fortsatt trevlig Påsk!

    Veronica

    SvaraRadera
  3. Visst är det härligt att ha egen kompostjord att lägga på i rabatterna. Jag gjorde samma som du fast grävde ner murgrönsviol och jordreva i växthuset ca 30cm under ytan, funkade jättebra!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background