torsdag 17 maj 2012

Vem vinner?

Härligt att vara ledig i många dagar och verkligen kunna ägna dagarna i trädgården...


Det växer!
Mesta tiden har hittills gått åt till att rensa och luckra rabatterna och jag blir helt förundrad över hur lite ogräs det är i rabatten som jag gjorde förra året genom att lägga grässvål ovanpå gräs....

Nu har jag massa ny grässvål liggandes sedan vi gjorde nya rabatten förra helgen och jag funderar för fullt vart jag ska göra ytterligare en upphöjd rabatt. Det gäller ju planera vart man bygger nya för det är ju inte bara att "ändra" sig om det inte blev bra!

I morgon kommer i varjefall en ny rabatt antagligen se dagens ljus! 


Ibland blir det inte bra ändå! 

Jag har vindruvor planterade i söderläge mot en vägg. Det är en gammal rabatt som jag rensat bort Knölklockerötter under de 5 åren jag bott i huset. Förra året trodde jag jag vunnit kampen och planterade Taklök under vinet och det blev en riktigt snygg "medelhavsrabatt"...Tji fick jag, för Knölklockan kom tillbaka, såklart!!
Efter 
  Idag blev det en ny kamp mot det hemska ogräset. Så vi lyfte bort alla Taklökar, grävde bort jord och på med fiberduk! Lite ny jord och planterade tillbaka Taklöken. Nu vore det ju FAEN om Knölklockan är vinnare!


Förra året gjorde jag ett litet "woodland" i en del av trädgården och det börjar bli tätt och lite vilt som jag ville det skulle bli! Ska bli kul att se hur det ser ut i sommar :)

 Nu till dagens bildfråga! Denna bladväxt har jag satt i woodlandet men som vanligt har jag "glömt" vad det är!! Kan någon hjälpa mig?
Vad är detta???

Kram och ha en underbar helg!


//Veronica



3 kommentarer:

  1. Kan det vara ett Indiskt Fotblad?Hade planterat ett själv som nu har kommit upp och tycker ditt ser lika dant ut.MVH

    SvaraRadera
  2. Hej! Hittade hit för första gången och lägger mig som följare för att hitta tillbaka:) Önskar jag hade plats att gräva lite nya rabatter men det är fullt hos mig!
    Ha en fin fortsättning på helgen!
    Margot

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background