lördag 2 mars 2013

Gammalt som blir nytt!

När vi för 7 år sedan köpte vårt hus från 50-talet och började renovera så hittade vi gamla tidningar som isolering under ett golv! 

Oj, vad coolt! 
Det blev lite som en tidsresa!
Jag går verkligen "i gång" på såna saker 
Mina tankar "svävar" iväg...
På nå´t sätt verkade livet vara lite enklare på den tiden 
Jag tror man hade förmågan att se de "små" sakerna och njuta av dem
På ett annat sätt än idag??!
Klipp A3-ark i tre remsor och rulla runt en lagom stor cylinderformat föremål...
Fast; Vad vet jag? Jag var inte med ;) 

Jag tog ivarjefall hand om några väl bevarade tidningar, rullade ihop dem och stoppade undan med tanke på att jag skulle kunna använda dem en dag...
...till något superbra!
Jag tog en glasburk.... Låt pappret gå nedanför botten på burken och vik in överblivet papper  
För någon vecka sedan kom jag på den briljanta idén....
Ursäkta skrytet :o
Att ta med dem till jobbet och kopiera dem dubbelsidigt i färg-kopiatorn
Att använda dem till att göra "Så-krukor"
Doppa botten i vatten ett par sekunder 
Idag var det dags!

Dags för tillverkning av små Så-krukor till mina luktärter som snart ska planteras
Luktärts-rötter tycker inte om att störas så är det perfekt för dem
Att planteras i krukor som kan sättas ner i jorden direkt
För att bara förmultna och rötterna får vara ifred
Bara må gott inneslutna i ett vackert tidningsfodral från 1950... ;)
Fasiken så mycket finare än de toapappersrullar jag använde förra året!
Jag såg en annons på ett av arken...

Undrar hur livet blev för den Optimistiska Dalkullan?
Född 1927...
Fixade hon en lägenhet i Stockholm?
Vad hände sen?
Fortsatte hon vara en optimist?
Fick hon ett bra liv och lever hon idag?...
...denna Optimistiska Dalkulla?
Och, tänk om...
...tänk om, hon skulle se detta lilla blogginlägg...
...känna igen sin lilla annons...
... och berätta! 
Ta bort pappret från cylindern och doppa "skarven" i vattnet
Visst vore det häftigt!? 
Låt de torka :)
Hur som helst:
Den gamla "goda" tiden är häftig att tänka på
Framtiden vet vi inget om
Tiden, just nu, skapar vi, åtminstone delvis, själva...

Häftigt är när de möts...det gamla och det nya!  

I klippet nedan möts verkligen det gamla och det nya... Eller rättare sagt: Nyare!
Ta er tiden att titta och njuta :) 

Hur krukorna blev?? 

Superfina!! 

//Veronica













16 kommentarer:

  1. Visst är det häftigt att känna historiens vingslag. Jag har släktforskat lite och det är så roligt och spännande att föreställa sig hur de levde. Fast, jag tror inte att det var enklare :-) Fördomar fanns det gott om och nåde den som bröt för mycket mot gruppens normer. För att inte tala om otryggheten kring arbete, krig om vi pratar första delen av 1900-talet och sjukdomar. Jag tror alla generationer har sina problem att brottas med men visst är det härligt att fundera. Det skulle vara så roligt att få reda på hur det gick för dalkullan.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Riktigt bra idé att kopiera och kunna spara de härliga orginalen till lyst! Vi har roat oss med det som legat på gamla vindar och gjort ett collage som nu hänger i entrén. Det händer att det blir stopp när folk "fastnar" i läsandet på vägen ut. Visste du t.ex. att radioaktivt vatten var en storäljare på apoteken? Det hjälper visst mot allt:)

    SvaraRadera
  3. Kanon bra.skulle nog ta många dagar för mig att göra krukor om jag inta hade läst tidningen tidigare, kan inte sluta när jag börjat tycker det är så kul med gamla tidningar,har en del i gömmorna nån stans får nog leta fram dom hummm men var::::
    ha en fin söndag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Härligt! Ett inlägg att bli glad av, verkligen. Och ja - du är ett geni. Och har kanske lite tur som har tillgång till en riktigt bra kopiator på jobbet. :-D

    SvaraRadera
  5. Vilken kul idé - och härligt inlägg!
    Imorgon ska jag kopiera på jobbet.... och längta hem till kvällen när jag ska tillverka såkrukor ;)
    Ha en underbar söndag!
    Kram Allis

    SvaraRadera
  6. Jättebra idé, ska nog ta och göra mig några "krukor"!
    Tittade på inslaget och till min stora glädje fanns världens bäste dansare - alla kategorier - med; Fred Astaire! Rita Hayworth var ju jättebra och dessutom ursnygg, men FRED! WOW!! Han var ju egentligen inte vacker, men han rörde sig så enormt otroligt bra att han blev URSNYGG. Han var en helt otrolig dansare helt enkelt och det var ju trist för dom andra som var duktiga, kanske lika duktiga, men som inte hade hans lätta elegans. Så tack för det klippet som gjorde att jag nästan fällde en tår!

    SvaraRadera
  7. vist är det roligt att hitta gamla tidningar
    kul ide´att kopigera sidorna
    blir ju snygga krukor
    jag växte upp på 50-talet och inte sjutton var det bättre då med utedass och inget fint badrum
    och en massa fördommar om det mesta och ensamstående mammor min mamma var just en ensamståend mamma
    mobbing fans redan då i skolorna
    men det var kul när TVen kom till byn och alla gick hem till dom som först skaffade en tv
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  8. Riktigt fiffigt! Tänk så förvånade maskarna kommer bli när de får läsa om dalkullor och annat intressant. Växte själv upp på 50-talet och tycker nog att livet var lite enklare och lugnare då./Kram Titti

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig och skrytsam idé :)
    Klart att krukorna blev fina med så fint och nostalgiskt papper!

    När jag renoverade mitt förra hus var vinden isolerad med gamla tidningar. Från 1924! Det var sååå kul att läsa artiklar och se hur annonserna såg ut. Jag har sparat en del tidningar. Kanske kan också mina bli tjusiga som dina.

    Förresten. Kul bild på dig när du "övar" på att kratta. Ditt handlag verkar inte försvunnit över vintern ;)

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  10. Vilket härligt inlägg Veronica! Jag hoppas att Dalkullan lever än och får veta om ditt blogginlägg!
    Såkrukorna blev superfina och så smart av dig att inte förstöra orginaltidningen. Absolut värt att skryta om!
    /Anja

    SvaraRadera
  11. Snyggt! Kul att hitta gamla tidningar så där, det har sina baksidor med att flytta in i hus från 1970-talet måste jag säga, inga sådana roliga fynd här inte... ;) Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  12. 50-talsestetiken är fantastisk tycker jag. Vilken guldgruva du hittade. Självklart kommer luktärtorna uppskatta sin finare miljö :-)

    SvaraRadera
  13. Vilken trevlig överraskning att hitta tidningarna under renoveringen.
    Jättebra idé att kopiera och använda bladen som såkrukor, snyggt.

    Internet har en fantastisk förmåga att ge ringar på vattnet så kanske dalkullan lever och får reda på det här inlägget. Håller tummarna för det!

    Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
  14. Vilket härligt, roligt, smart och tänkvärt inlägg!
    Hej hopp!

    SvaraRadera
  15. Tack för dom jättefina tidningskopiorna! Dom är faktiskt så fina, så jag vet inte riktigt vad jag skall göa med dom, något som dom inte blir förstörda iaf. Kanske tapetsera någon liten möbel... får nog suga på den karamellen ett tag och fundera. Tack så supermycket!

    SvaraRadera
  16. Naw, precis som jag fick i alla hjärtansdag present. Gamla tidningar :),älskar dem. Här hos mig blir de till stor tavla och inspireras av dig med. Har ju massa sidor :)

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background