fredag 25 april 2014

Våren hos mig, denna blommiga fredag!

Tänk att,
trots den trädgårdsfantast jag är,
så,
mår jag inte alltid bra,
av att vara i den...

Just nu är det så! 

Passar mig alldeles utmärkt att,
sätta mig i bilen,
åka till jobbet,
och vara på kontoret!
Allt medans:  
-Knopparna växer på min lilla Klotlönn 
Gillar att, på lunchen,
gå ut i det enorma Kontorskomplex-samhället,
som en gång i tiden kallades Sveriges Silicon Valley - Kista
Där, är inget naturligt eller på riktigt...
...förutom de cirka 60 000 människor som jobbar där ;)
Allt medans: 
-Min lilla Ängel sitter och betraktar de vackra Vårkragarna! 
Att gilla det...
...det låter ju helt sjuukt!
Eller hur?
Förklaringen är väldigt enkel...

Pollenallergi! 

För i år är ju björken helt galen ;)

Allt medans: 
-Vinrankans blad i växthuset spruckit ut och jag inser att Julkransen ska bort!  

Jag har de sista 5 åren blivit bättre och bättre i min allergi och
har funderat ut en egen liten teori :)

Allt medans: 
-Mina nya tulpaner, Persian Pearl, i Eldrabatten är stängda när jag åker...Och kommer hem! 
Jag tror att,
jag alltid,
så ofta jag kan,
är ute i trädgården och därför, hela tiden
utsätter mig för pollenet i små doser
och bygger upp mitt immunförsvar...

Jag är övertygad om att det är så!

Allt medans:
-Bladen på Kejsarkronorna växer vackert för att sen vissna ner innan de blommat :(

Men i år blev det för mycket :(
Så fort jag kommer hem så börjas det...

Allt medans:
Dahlior och Liljor är lika för tidigt uppdrivna, som vanligt. och kommer att stå och blomma i växthuset innan de kan flyttas ut... 
Kli i näsan,
Kli i öronen,
Kli i ögonen,
snörvel och nysningar...

Men man får se det positiva i det...
Det är i varje fall på riktigt :)

Allt medans: 
Bladen på Spirstånden, som vanligt, blir uppätna av odjur fast jag kollar och plockar snäckor hela tiden...

Och i denna galna tidiga vår,
med Galna björkar...
...kommer jag hem ifrån min instängda, "pålåtsasvärld",
går jag en stund i trädgården och njuter,
verkligen njuter...
...trots att jag vet vad som kommer efter en stund :)

Allt medans:
-Jag hoppas att Taklöken tar "över" stolen, snabbare än snabbt! 
Prosit!!!
Men det är det värt :)



Jaha, detta blev min tolkning av Hélena-Pilgrims utmaning idag på Blooming Friday!

Ha det gott och trevlig helg!

//Veronica 






18 kommentarer:

  1. Underbart och klockrent inlägg....även jag har dubbla känslor för våren och håller på att förbereda mig inför explosionen som snart kommer....det är tur att det sker samtidigt som all skönhet slår ut och gör så man står ut med det....=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  2. Jag känner också av pollen i år, de är galna! Men visst är det vackert nu! Njuter ohämmat!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Härligt du skriver, men stackars dig med pollenallergi!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Björken ska vara värre än på många år! Även jag som inte är allergisk känner att det finns där och irriterar. Stackars dig, hoppas din teori om att vänja sig vid pollen stämmer!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  5. Sååå traaaadigt med pollenallergi! Stackars dig. Du får ha sån där glashjälm som astronauterna har och gå ut och gräva ändå. :-)

    Hoppas du får en skön helg

    SvaraRadera
  6. Allergier är jag lyckligt förskonad ifrån, men jag kan lätt föreställa mig, att det inte är något vidare roligt att ha. Karin tar tabletter mot det, men det gör väl du med? Och björkarna har riktigt exploderat i år när det gäller pollen.

    /Ruben

    SvaraRadera
  7. Så tråkigt att ha pollenallergi, nu när det är så njutfullt. Hoppas att du så småningom har fått riktigt bra motståndskraft. För jag tror som du, att utsätta sig i små doser tror jag bara är bra. Hoppas all pollen snart är förbi och du kan andas igen. Ha en fin fredag!/Merja

    SvaraRadera
  8. Jobbigt med allergi! Själv har jag ingen riktig lust. Undrar om jag kan ha trädgårdsjobbar allergi ... tillfällig i så fall hoppas jag. Hoppas att vi båda får påta mer i trädgården riktigt snart :D

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  9. Uff, kjedeleg den allergien. Eg går på medisin heile året for mange slags allergier og er ganske bra.
    Nydelege bilder av vårens under !
    Godt mot og god betring frå Anne-Mari

    SvaraRadera
  10. Stackars! Speciellt när man är en naturälskande människa. Hoppas det blir bättre snart. Tydligen är det ovanligt mycket pollen i år. Kanske en klen tröst att det inte blir lika illa nästa vår. Fin helg ändå!

    SvaraRadera
  11. Usch, vad tråkigt med pollenallergi! Jag har inte känt av det förr, men de senaste åren kan det klia och svida i ögonen om jag tex torkar av bord och bänkar ute, eller för den delen lite när som helst, men det är så lite så det spelar ingen roll.

    Ha det bra,
    Jenny

    SvaraRadera
  12. Ja stackars dig och alla andra pollenallergiker, björkarna är verkligen tokiga i år. Det är inte ett hänge i varje kvistände, det är fyra. Som jag fotade när jag hade fredagshäng i trädgården. Förstår att du inte har samma åsikt som jag att det är det bästa, i alla fall inte i år. 2014 när björkarna fick fnatt.

    Hoppas din tillvänjning fungerar så kan du kanske njuta på riktigt nästa vår. Men du behöver ju inte vänta till nästa år för att njuta av trädgården, det hoppas jag du kan göra när pollensäsongen är över. För du har så fint och det är mycket att njuta av.
    Kram /Charlotta

    SvaraRadera
  13. Tänk att du trots eller kanske på grund av din pollenallergi fick till ett så kul skrivet inlägg att läsa.
    Hoppas du snart mår bättre!

    SvaraRadera
  14. Det kan inte vara kul, har små känningar av allergi på våren, men inget allvarligt, och hoppas du kan njuta ändå, men det är inte kul med rinnande kliande ögon. Dina inlägg är alltid så roliga att läsa. Ha en skön helg ! Marika

    SvaraRadera
  15. Ler när jag läser dina rader och ser dina bilder, du har en så härlig ton. Allergin till trots, hoppas på bättring snart.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  16. Åh, du har så rätt! Allergin har verkligen varit ett otyg i år, tror att det är många fler som blivit allergiska med! Vi får väl hoppas på ett stilla vårregn på nätterna! Ha en fin helg i trädgården! :) Mia

    SvaraRadera
  17. Tenk å være allergisk mot våren... (ja, det er min mann også).
    Ja, bjørkene har gått bananas i år, veldig tidlig.
    Prosit!

    SvaraRadera
  18. Kultråkigt inlägg! Roligt att läsa om och se dina bilder. Inte så kul med allergi... Jag 'vaccinerades' i tonåren och det har jag fortfarande gott av även om jag måste använda alla upptänkliga former av medicin idag igen... Så peppar, peppar tar det mycket av symptomen. Med den här värmen och ett rensande regn så går det förhoppningsvis snart över och du mår bättre.

    Kram, Carina

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background