torsdag 15 december 2016

Nolltolerans på Fredagen!

Tänk vad man kan ändra sig med tiden...
Bara en Längtartill-bild <3
Jag har haft,
många starka åsikter om saker och ting,
i trädgården
Kommer Aaaldrig!
Absolut Nolltolerans! 

Kommer aldrig mer sätta en enda tulpanlök,
som ändå blir rådjursmat
Inte heller plantera dyra rosor!

De blir fasiken,
bara uppätna av små odjur,
larver och löss!

Näe, sånt ska jag inte hålla på med alls! 
Aaaldrig mer!
Absolut Nolltolerans! 

Hur blev det?

Flera tusen tulpaner har grävts ner
och massa dyra och mindre dyra rosor planterats...
Passar, plockar,
Trico Gardenar, såpsprutar
och skyddar...
...kallas;
Tålamod!

Ingen Nolltolerans...
... längre! 

Vet inte hur många gånger mannen sagt!
Du kan inte plantera fler träd!
Det finns ingen plats ju!

Absolut Nolltolerans! 
Bara en Längtartill-bild <3
Hur har det blivit?

Jajamen :D 

Ingen Nolltolerans längre!

(Har redan bestämt att 2 önsketräd till,
ska planteras)

Jag kommer Aaaldrig ha några besökare
i min trädgård som har åsikter!
Och,
jag kommer Aaaldrig mer vara med i, Öppen trädgård!
Absolut inte!
Absolut Nolltolerans! 

Nu:

Varför är det inte Tusen Trädgårdar varje år?
När ska vi ha Trädgårdsvernissage igen!

Vilken känsla att få dela med likasinnade!
Tur att man kan ändra sig :D

Det flyttade in en Brunråtta i trädgården...
...Usch och Fy! 
Råttfällor, råttburar, råttgift!

Den ska;
- Den stora döden dö...
...får inte vara här!

Absolut Nolltolerans! 

Solklart eller hur?
Nu har den bott här ett år!

Full av beundran är jag;

Så jäkla smart
En riktig överlevare!
Äter och samlar frön
Gör ingen skada...
...egentligen!
Tolerans! 

Ända tills den dagen han tar hit en fru ;) 
Bara en Längtartill-bild <3
Men nåt´t jag måste
kämpa med,
att acceptera är;
Ogräs!

Får inte finnas...
...Aaaldrig i min trädgård;
Absolut Nolltolerans!
Bara en Längtartill-bild <3

Men jag fattar att det kommer bli ett problem,
med tiden!

Å, andra sidan så blir synen sämre och sämre...

...Kanske är det lösningen? 
Bara en Längtartill-bild <3
För Nolltolerans-regeln
kommer jag (nog); Aaaldrig nånsin,
släppa på!

Ogräs-Nolltolerans! 

Men om ett par år,
kan jag ju skippa
glasögonen i trädgården,
och,
Ser inte bedrövelsen :D 

Idag skriver Blooming Friday-anhängare om Nolltolerans! Här!


//Veronica


17 kommentarer:

  1. Ja men du är ju bara såå härlig jag ler och njuter av ditt inlägg. Tyvärr har jag tappat lusten för blommiga fredag just nu få se hur det blir längre fram Det går inte att göra allt liksom har jag lärt mig denna höst. Hoppas jag blir piggare och har mer gaist när våren kommer.
    Ha det gott och du jag gillar heller inte råttor,
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. Haha, det är därför jag tycker jag har ganska högt i tak vad det gäller ogräs...
    Jag ser dem helt enkelt inte :)

    Möss går ju an, men råttor vet i sjutton om jag vill ha till grannar.

    Ha det gott!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  3. Visserligen är jag mycket gammal och ser förfärligt dåligt men ogräs, det ser jag och det skaver förfärligt i ögonen och hjärtat!
    En råtta som sällskap - varför inte? Undrar vad Tim skulle säga? Vi har en husmus som bor under stenskulpturen vid frukostplatsen sedan några år och den struntar han i.
    Gillar dina längtansbilder! Och jodå, vi kommer gärna och hälsar på till våren!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Känner igen mig, man ska aldrig säga aldrig! Den där skogsråttan... är det möjligen en sork du menar. Ser ut som en råtta, stora runda ögon, söt, springer ovan jord men också i gångar. Jag tog 103 st i råttbur i trädgårdslandet en säsong när vi var utan katt. De älskar grönsaker. Nu sköter kisse decimeringen, men nolltolerans blir det inte här heller.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Haha... ja den där nolltoleransen mot saker och ting... Jag har kommit underfund med at ordet 'aldrig' används bäst om tid som varit. Om framtiden säger jag numer - jag tror inte att jag kommer :) För jag har gått samma väg som du och ogillat vissa växter, färger mm och sen häpp..

    Ha en skön helg! Kram, Carina

    SvaraRadera
  6. Ja så kan det bli.Man ändrar sig hela tiden.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  7. Du beskriver allas vår verklighet. Så är det. Man förändras, man lever med sin trädgård och inser att den är en del av den riktiga naturen med skogsmöss och hela baletten. Härligt beskrivet.
    Du, unga damen, försöker få det att låta som om du var rejält till åren kommen. Så länge du längtar efter att få ha vernissage, öppen trädgård och Tusen trädgårdar varje år är du ju rena ungdomen .-))!
    Hehhee! Jag tror att herr Skogsmus längtar efter en fru och har kanske redan en tilltänkt....de små bebisarna är om möjligt ännu sötare...:-))!

    Ha en makalöst otroligt mustig helg!
    Kram, Anja

    SvaraRadera
  8. Du träffar på pricken rätt med dina texter, kul. Jag känner igen allt. Jag har sett spå av råtta i år och jag hoppas att den inte bosätter sig här. Jag hörde om en sopstation lite längre bort som missköts så dom kommer säkert därifrån, tyvärr. Vi får ta ett snack med kommunen. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  9. Visst är det härligt att man kan ändra sig.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  10. Det där med nolltolerans mot ogräs, det kan man ge upp direkt! Finns inte en chans att det lyckas!! I alla fall inte här med den här jorden. Då är det helt klart bättre att acceptera att det är lite "runt i hörnorna" även om det är svårt att ändra sig när man börjar komma upp i så hög ålder. Men den innebär ju också att man börjar se sämre och att man inte orkar så mycket. Alltså helt klart en fördel med att bli äldre.....inte dumt! *fniss*
    KRAM - Susie

    SvaraRadera
  11. Hej Veronica! alltid härligt att läsa dina inlägg, och den där brunråttan, njäe nolltolerans!!!!
    Underbara dräggelbilder!
    Trevlig Helg!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  12. Värst var det med råttan, där är det nolltolerans för mig. Man hinner ändra sig många gånger under ett trädgårdsliv och minnet är kort.
    Kram

    SvaraRadera
  13. He-he :) Sånn er det! Herlige lengtebilder!
    Nå skal jeg bake flere småkaker, så vi får en skikkelig kakelinne før jul ;)
    God helg!

    SvaraRadera
  14. Haha ja man är väl inte sämre än att man kan ändra sig! Och där har vi alltså en fördel med att se sämre- man slipper se ogräset!! 😂
    Kram o ha en mysig lördag!
    Gunilla

    SvaraRadera
  15. Jo så är det, man ändrar sig. Nästan så ditt inlägg gjorde att jag kan känna...ömhet(?) gentemot Brunråttan som jag fann i vårt fågelbord tidigt i år....och det var ingen mus kan jag lova :S
    Det där med att öppna upp min trädgård känner jag fortfarande att jag inte är redo för..eller?

    Önskar dig en skön helg :)

    SvaraRadera
  16. Så fint du har det i din trädgård!! Det där med att lägga undan glasögonen ska jag tänka på när jag går i min egen;)
    Ha en fin fjärde advent!

    SvaraRadera
  17. Man är väl inte sämre än att man kan ändra sig, eller hur! ibland får man se världen utan glasögon, det blir mycket lugnare så.
    Jag skulle gärna vara med i Tusen trädgårdar, men det är fel tid för min trädgård. Vet du hur många besökare du hade?

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background