måndag 11 september 2017

Hur fasiken kan man göra...

...en rabatt fulare än fulast? 


Nu var det dax!
En rabatt,
som de sista 5 åren varit täckt med markduk,
gjordes om i helgen!

Eller,
inte täckt med markduk!

Den låg såklart,
under jorden! 
För typ 5 år sen tog vi bort ett sjukt päronträd
som sköt massor med rotskott!

Enda sättet att döda;
En riktig markduk!

Blev en fin rabatt!
Som kronan på verket planterades en Rönnsumak i tunna... 
...en tunna med en träbotten,
som spärr till rotskott!

I våras såg jag att;
 -Huvva!
Nya Rönnsumaker lite överallt :(

Bara att dra upp!!?
Men nej o nej! 

Sumaken skickade rotskott...
...under markduken

Dök upp 4 meter från tunnan!

Lätt att ta bort? 
Nope! 

Så;
nu var det dax!

Gräva upp,
Upp på presenning,
Ny jord, kompost,
Grepa!
I tanken såg jag det vackraste av det vackra! 

Fasiken var snygg den nya rabatten ska bli;
Magisk! 

Så började planteringen...
...vissa hade sin givna plats!
Sumaken i en gammal tvätt-tunna!


Vore fasiken om den rymmer därifrån?
Om inte annat kan jag ha koll på pipen :D 

Sen,
ner med resten! 
Klart!! 

Fy vad fult det blev!?? 

Hur kan man göra en rabatt så ful???
Jaja!
Det är som det är, just nu!

Istället för Lammöron så kommer det bli krypmalört; Nana i framkant...
...intalar mig;
Mobil-bild 
- Kommer bli magisk :D 

Eller? 


//Veronica

8 kommentarer:

  1. Hej Veronica!
    Ett jättejobb att gräva upp en hel rabatt, men nu är det gjort och det kommer att bli riktigt fint.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  2. Hei Veronica. Det er litt av en jobb og grave alt sammen opp. Nå er det gjort, og det kommer til å bli så fint. Likte veldig godt den tønna som du plantet sumak treet i. Fin dag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvaraRadera
  3. Känner igen processen... Från det här blir kalas till... ..nämen... Men det brukar ju bara behövas små justeringar nästa säsong. Du har säkert fått till något underbart OCH begränsat rönnsumaken i tid.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Oj, jag blir trött bara jag tänker på allt jobb. Och det ser ju aldrig ut som man har sett det framför sig direkt. Men det kommer att bli jättefint. Fast du får hålla noga uppsikt över pipen ;)

    Kram Anita

    SvaraRadera
  5. Jag känner igen det där, som jag kämpade med vår markduk som jag tog bort. Det ser ju lite kalt ut när man gör om och tar bort allt men det brukar bli bra efter ett tag så det blir jättefint där också, det vet jag Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  6. Fy bubblan vilket jobb och jag är i samma sits med en buskros och en parti ängsanemoner.
    Rönnsumaken jättefin i kokgrytan, men det skulle inte förvåna mig om den rymmer genom röret. Är jättesugen på en sumak särskilt som jag häromdagen hörde att blommorna är ätliga. Får bli en jättegryta här också.
    Redan till nästa säsong kommer det säkert att vara jättefint efter markduken och marken täckt. Nåt år när jag haft stort hål har jag fyllt upp med höstplantor som silverek och ljung.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Visst kommer det att bli magiskt när du varit framme. Och du kan ju alltid göra en gryta på rönnsumaken om den försöker rymma igen...
    Förstår inte hur du/ni orkar/hinner. För jag vet ju att allt det där andra, alla superläckra rabattpartier i er trädgård, också kräver sitt. För att inte tala om alla besök.
    Kram/Laila

    SvaraRadera
  8. Fast du får hålla noga uppsikt över pipen ;)


    เกย์ไทย

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background